Wednesday, July 14, 2010

Universal Studio, Singapore: Part 1

Salam dan hati riang gembira selalu hendaknya. Hari ni aku nk berkongsikan pengalaman dan cara2 aku bercuti di Singapore. Destinasi yg menjadi pilihan aku kat Singapore tu tak lain tak bukan ialah Universal Studio yang terletak di Sentosa Island. Post kali ni, aku akan ceritakan bgmn nk pegi ke Universal Studio dan pulang ke Johor. Post yang akan dtg, InsyaALLAH, aku akan cerita pulak apa yang ada dlm Universal Studio pulak. Kat sini aku akan sertakan 2 cara mcm mn nk pegi ke situ.

Apa yang perlu ada sblm memulakan perjalanan: Duit yang cukup (dlm SGD), Passport (sdh semestinya), pen dan last skali kene tau mcm mn nk pegi ke Universal Studio (blh dpt info ni kalo baca post ni..). Dh ade keempat2 bende ni, mmg dh blh la pegi.

Perjalanan aku pun bermula. Aku biasanya akan bergerak dari UTM, Skudai menaiki kereta dan akan parking kat Persada Johor. Caj yg dikenakan hanya RM12 je sehari (murah). Kalo naik bas, aku turun je kat City Square (CS), Johor dan berjalan terus menuju ke Kompleks Imigresen Johor (terletak betul2 bertentangan dgn CS). Slps check passport, aku pun terus menuju ke hentian bas (ikut signboard) dlm Komplek Imigresen dan cari bas Causewaylink (warna kuning). Naik mana2 bas tu dan beritahu destinasi adalah Kranji. Tambang hanya RM0.90. Tiket td jgn sekali-kali dibuang ok.

Kemudian apbl aku dh smpi ke Kompleks Imigresen Singapore, aku turun bas dan pergi ke dlm Kompleks Imigresen Singapore. Aku isi borang terlebih dahulu. Kat sinilah kegunaan pen td (kat situ satu pen pun takde). Slps habis aje pemeriksaan dan sbgnya, aku terus je ke hentian bas dan cari bas Causewaylink (CW1). Sblm naik bas tu, kene tunjuk tiket yang kita dh beli tadi.

Bas td akan terus menuju ke Kranji (stesen MRT iaitu stesen keretapi). Apbl aku smpi kat Kranji, aku terus beli tiket keretapi (SGD3.20) dan pilih destinasi Harbourfront. Route keretapi dari Kranji ke Harbourfront blh dilihat di gambar sblh dgn lihat no 1, 2, dan 3 (font warna merah). Route tu blh pilih samada

1. (Kranji --> Dhoby Ghout (tukar train) --> Harbourfront)

atau

2. (Kranji --> Jurong East (tukar train) --> Dhoby Ghout (tukar train) --> Harbourfront)

Slps aku smpi di Harbourfront (VIVO City), aku cari signboard Sentosa Express dan apabila smpi ke kaunter Sentosa Express, aku terus beli tiket (SGD3.00) untuk masuk ke Sentosa Island yg blh dibeli di mesin kaunter. Slps tu, aku naik train ke Sentosa Island dan turun di hentian pertama dan akhirnya smpi di Universal Studio.

Skang ni aku nk cerita pulak mcm mn nk blk semula ke Johor. Pilih route seperti kat bawah.

1. (Sentosa Island --> Harbourfront --> Dhoby Ghout (tukar train) -->
Woodlands (rujuk font no 4 di dlm map).


Slps aku smpi ke Woodlands, aku turun train dan cari signboard ke hentian bas di Platform Berth 14. Aku naik bas SMRT bernombor 950 yang menuju ke Johor dgn harga tiket SGD1.40. Bas ni beroperasi dari jam 5.30 pagi smpi 11.30 mlm je.

Ha.. jgn lupa, tiket train td blh dipulangkan semula di mesin tiket dan boleh dpt balik duit deposit SGD1.00.

Kalau rasa mcm leceh je cara yang aku guna nk pegi Universal Studio ni, aku cdgkan korg semua guna cara lagi satu dgn layari website kat bawah ni dan click pada link "GETTING HERE" dan cari "Shuttle Service Schedule". Lagi senang, cepat dan mudah.

http://www.tunehotels.com/our-hotels/danga-bay-johor

Baiklah sahabat2 ku semua. Tunggu next post aku utk tahu ape yang menarik di dlm Universal Studio tu. Kalau nk tau tmpt2 menarik yang lain di Singapore, blh tgk blog membe aku ni.

http://www.pelesitor.blogspot.com

Sehingga bertemu lagi. Chow... Salam.

2 comments:

  1. thanks 4 sharing..next trip nk g singapore soon..ye...hotel mane murah kt singapore?ko tau?

    ReplyDelete
  2. Aku x tahu hotel mana yang murah. Selalunya blk hari je. Biasanya aku dengar ramai yang sewa hotel kat Bugis tp aku cdg baik tido kat Tunes Hotel at Danga Bay, Johor. Dari situ nk pegi ke Singapore pun dekat je dan ade shuttle bus plak dari situ.

    ReplyDelete