Sunday, August 8, 2010

Ramadhan dan Param

Salam dan apa khabar sahabat2 ku semua? Hampir 2 minggu kita tidak bertemu. Aku pasti dalam waktu ini, pelbagai perkara yg sahabat2ku semua telah alami.

Alhamdulillah, tggl 2 hari je lagi waktu utk melihat anak bulan dan insyaALLAH kalau anak bulan kelihatan, itu bermaksud, lagi 3 hari aje bermulanya bulan Ramadhan al-Mubarak. Semoga bulan Ramadhan tahun ini menjadi bulan yg lbh baik dari Ramadhan yg lps2. Amin.

Baru2 ni aku ade jugak meninjau ke shopping complex yg berdekatan dgn UTM ni. Sana sini sale Ramadhan telah pun bermula. Di tepi2 jalan juga kelihatan iklan2 berbuka puasa secara buffet, tak lupa jugak penjualan tapak2 gerai di Pasar Ramadhan (Param). Kiranya bulan Ramadhan ni merupakan lubuk rezki kepada peniaga2 terutamanya kepada org2 Melayu dan secara tak langsung merupakan bulan pembaziran kepada pembeli2 sekiranya tak merancang perbelanjaan dgn sebaik2nya. Aku pun dh BERTEKAD pd bln Ramadhan tahun ni, aku akan memastikan pembaziran tak berlaku seperti tahun2 lps. Moh le kita sama2 mengelakkan pembaziran eh.

Pada bulan lps, harga minyak telah naikkan? Aku nk tgk, adakah kesan kenaikan minyak ni memberi kesan jugak kpd harga makanan kat Param ni. Bende ni aku mmg tak sbr2 nk pantau sbb aku ni mmg pelanggan setia Param. Sebab ape, kadang2 jika aku beli makanan, harga yg dikenakan mmg sesuai, tetapi rasa pulak kurang memuaskan. Oleh itu kepada para peniaga2 sekalian, berniagalah dgn ikhlas dan jgnlah nk mengaut keuntungan semata2 sbb yg penting adalah keberkatan rezki yg kita peroleh itu.

Baiklah sahabat2ku semua, semoga aku dan sekalian selamat mempertingkatkan ibadah kerana ALLAH swt pada bulan Ramadhan tahun ini. InsyaALLAH dengan limpah kurnia-Nya kita akan memperoleh sesuatu yg amat dan lebih bermakna. Amin...

P/s - Jgn lupa baca niat puasa dan berpuasa ok.

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK ikhlas dari aku untuk semua.

1 comment: